בדיקה לפני רכיבה

רוכבים יקרים,

אנחנו נפגשים באופן קבוע בחנויות, חולקים חוויות אישיות וסיפורים מצחיקים ונהנים מאחוות רוכבים נון-סטופ.

לאלו מביניכם שלא פוקדים את חנויות רן אופן ביום יום, החלטתי לספק הצצה לחיים שלי ושל הצוות כרוכבים, ועל הדרך לספק לכם טיפים שישפרו את חוויית הרכיבה שלכם ויחזקו את האמביציה שלכם (אחד המניעים החזקים בדרך מהספה למושב האופניים).

כל פוסט שאני כותב לבלוג מבטא את התשוקה האישית שלי לתחום, הלוואי ויעורר גם בכם את הספיריט!

החלטתי לפתוח בנושא כאוב שחוסר המודעות אליו גרם לי לא מעט עוגמת נפש כשנכנסתי לתחום – סוג של #METOO משלי – בדיקת האופניים לפני רכיבה.

 

לפני הרבה הרבה (הרבה) שנים, כשרק התחלתי לרכוב, החלטתי לצאת מהבית לכיוון כליל ברכיבה. חרשתי את השטח כשפתאום גיליתי פנצ'ר בגלגל. החלפתי פנימית, טפחתי לעצמי על השכם על ההתכווננות מראש עם ערכת פנצ'רים והמשכתי, כשלפתע – עוד פנצ'ר. תארו לעצמכם כמה חכם הרגשתי כשגם לפנצ'ר מספר 2 הייתי מוכן עם פיתרון. כשהגיע הפנצ'ר השלישי, הבנתי שיצאתי פיתה. טלפונים ניידים לא היו אז (כמו שאמרתי, זה היה מזמן) ואת הדרך חזרה הבייתה עשיתי ברגל, תוך הבטחה לעצמי שלא אצא עוד לרכיבות בלי לבדוק את האופניים באופן יסודי לפני.

 

אז למה צריך לשים לב לפני שיוצאים לרכוב? איך בודקים כל חלק?

  1. גלגלים

חופשים: כאשר הגלגלים מורכבים על האופניים, אחזו בחלקו העליון של הגלגל ומישכו אותו הצידה קדימה ואחורה, וודאו כי אין חופשים מורגשים.

חופש יכול להיגרם ממיסבים חופשיים או שחוקים או ידית שיחרור מהיר שאינה סגורה.

שחרור מהיר: וודאו כי ציר השחרור המהיר של הגלגל סגור חזק, ברכיבה ציר שחרור מהיר שאינו סגור כראוי עלול להיפתח…

  1. צמיגים

שחיקה: סובבו את הגלגל והסתכלו על הצמיג משני צדדיו ובחלקו האמצעי.

מה לחפש? קרעים, סדקים, "קוביות" חסרות או פגם אחר.

לחץ אוויר בצמיגים: צמיג מנופח יתר על המידה עלול לגרום לאיבוד שליטה בעיקר בסיבובים. צמיג עם חוסר בלחץ אוויר עלול להתפנצ'ר או סתם להתגלגל לאט…

מרבית צמיגי השטח בנויים לעבוד בלחצים של 30-60 PSI

שימו לב: על דופן הצמיג רשומים ערכי המינימום והמקסימום שלו!

הטבלה נותנת נקודת התחלה טובה אבל על הרוכב לנסות ולמצוא את לחץ האוויר הנכון בשבילו,

  • במידה ואתם סובלים מתקרים של "סנייק בייט" (צביטה של הפנימית) העלו את לחץ האוויר ב 2-5 PSI ונסו שוב.
  • במידה והאופניים מרגישים קשיחים מדיי ומחליקים ומאבדים אחיזה בפניות נסו להוריד 2-5 PSI ונסו שוב.
  • ברכיבה מדברית- על אבנים חדות, הוסיפו 5 PSI ללחץ הרגיל בו אתם רוכבים.
  • מומלץ לנפח את הגלגל הקדמי מעט פחות מהאחורי על מנת לקבל יותר רכות ואחיזה- רוב משקל הרוכב נמצא על הגלגל האחורי…

 

  1. בולמי זעזועים

לחץ אוויר: את לחץ האוויר בבולמי הזעזועים עליכם לווסת בהתאם לסגנון הרכיבה ולמשקל שלכם.

הניפוח נעשה באמצעות משאבת בולם ייעודית.

את כיוון בולמי הזעזועים מומלץ לבצע אחת ל3 חודשים בחנות אופניים (רצוי אצלינו אבל לא ניעלב אם לא).

בדיקה לפני רכיבה:

  • בולם קדמי- כאשר ידית נעילת הבולם פתוחה, איחזו בכידון ולחצו על ידית הבלם הקדמי, לחצו על הבולם הקדמי- היעזרו במשקל גופכם.
  • בולם אחורי- כאשר ידית נעילת הבולם פתוחה, הניחו את האמה (החלק שמתחת למרפק…) על אוכף האופניים ולחצו כלפי מטה על הבולם.

 

שימו לב: בולם תקין קדמי או אחורי לא "יסגור מהלך" מפעולה זו.

במידה והבולם הגיע לקצה המהלך שלו בקלות רבה, ככל הנראה חסר לו לחץ אוויר.

רכיבה על בולם ללא לחץ אוויר מספיק עלולה לגרום לנזק. וחבל, להחליף בולם זה יקר, זה משבית אתכם וזה משהו שאפשר לפתור עם קצת תחזוק ותשומת לב.

 שימו לב: מהירות החזרה של הבולם גם היא חשובה וודאו כי הבולם חוזר למצבו הפתוח במהירות, בולם שיחזור למצבו באופן איטי מדיי לא יעבוד כראוי ברכיבה.

 

 

  1. בלמים

מיותר לציין, ובכל זאת אכתוב לכם – רצוי מאוד לוודא שהחלק הזה באופניים עובד כראוי לפני הירידה הראשונה…

הרימו מעט את הגלגל הקדמי/האחורי מהקרקע וסובבו אותו.

הקשיבו: הגלגל אמור להסתובב בצורה חלקה וללא רעשים (בגלגל האחורי תשמעו את רעש הפריילוף וזה טבעי…)

לחצו על ידית הבלם ובידקו שהבלם מגיב. בדיקה זו אינה ערובה לעצירה חזקה! אחרי שתסיימו את הבדיקה הראשונית צאו לרכיבה קצרה בשטח בטוח ובדקו שוב את עוצמת העצירה. פחות נעים לגלות שלא סיימתם לכוון תוך נסיעה מהירה לכיוון סלע.

 

  1. שרשרת

השרשרת עובדת הכי טוב כאשר היא נקייה ומשומנת.

שימון: שמנו את השרשרת כאשר היא נקייה מלכלוך. לאחר השימון נגבו באמצעות מטלית את עודפי השמן.

 

  1. ברגים

חיזוק: באופני ההרים המודרניות רוב הברגים שזקוקים לחיזוק הם ברגי אלן בגדלים 4-5-6. אל תהיו עצלנים, חזקו את הברגים.

חשוב: חלק מהברגים הם ברגיי אלומיניום, השתמשו בכלים מתאימים ואל תפעילו יותר מדי כוח; אם זה סגור אל תסגרו את זה עוד…

 

גם אתם הלכתם ברגל מהסינגל עד לבית? לא נורא, אני אוהב אתכם גם אם יצאתם פיתה פה ושם… ספרו לי ולצוות בעמוד הפייסבוק על סיפורים מצחיקים שקרו לכם, אשמח לדעת שאני לא לבד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*